Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Na de onafhankelijkheid duiken de eerste populaire schilderijen op aan de muren van Congolese huiskamers. Die schilderijen worden beschreven als ‘conversation pieces' – ‘gespreksstukken' – want hun belang schuilt niet in het feit dat het kunstvoorwerpen zijn, maar in de boodschap die ze uitdragen. De betekenis van de afbeeldingen ligt niet altijd vast: iedereen kan er zijn eigen interpretatie aan geven. Ze zetten aan tot reflectie en discussies over de dagelijkse bekommeringen.De Congolese populaire schilderkunst wordt vaak als een koloniale stijl bestempeld, maar in feite sluit ze aan op de lange geschiedenis van tekencultuur die vóór kolonisatie in de Democratische Republiek Congo bestond.In 2013 verwierf het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika een belangrijke collectie van bijna 2000 doeken die verzameld werden tussen 1968 en 2012 door Bogumil Jewsiewicki en zijn Congolese collega's in de DRC, in 15 steden: Beni, Bukama, Bunia, Butembo, Goma, Isiro, Kananga, Kikwit, Kinshasa, Kisangani, Kolwezi, Lubumbashi,Matadi, Mbandaka en Mbuji-Mayi. Deze collectie is niet alleen belangrijk door de omvang en het aantal schilderijen, maar ook door de archieven, foto's van ateliers, levensverhalen, interviews met de kunstenaars en kronieken die erbij horen.
Schilderkunst ; Congo-Kinshasa ; 20ste eeuw --- kunst --- Afrika --- eenentwintigste eeuw --- 75.036/039 --- schilderkunst --- postkolonialisme --- kolonialisme --- Congo --- twintigste eeuw --- 75(6) $$X Schilderkunst ; Afrika --- Schilderkunst ; Afrika ; Congo --- Tentoonstellingscatalogi ; Brussel ; Bozar ; Paleis voor Schone Kunsten --- Populaire kunst --- Exhibitions --- Painting --- easel paintings [paintings by form] --- Royal Museum for Central Africa [Tervuren] --- 75(6) --- 7.036 --- 7.037 --- 75 --- 20ste eeuw (kunst) --- Twintigste eeuw (kunst) --- Eénentwintigste eeuw (kunst) --- 21ste eeuw (kunst) --- Schilderkunst --- schilderijen --- Koninklijk Museum voor Midden-Afrika [Tervuren] --- Painting. --- easel paintings [paintings by form]. --- Royal Museum for Central Africa [Tervuren]. --- Congo. --- #breakthecanon
Choose an application
Journalistiek is verworden tot een ordinaire nieuwsfabriek, waar kijkcijfers, lezersaantallen, advertentie-inkomsten en winst gelden als onbetwiste graadmeters voor succes. Doel is de burger permanent gebiologeerd te houden met spectaculaire, vermakelijke of anderszins aandachttrekkende berichten - niet om inzicht te kweken in de wereld om ons heen. Van genocide in Afghanistan tot de nieuwste haardracht van BV's: alles wordt zonder enige maatstaf van publiek belang de ether ingeslingerd, als krachtvoer in een kippenhok vol doelloos zappende nieuwsconsumenten. Of iets belangrijk is doet er niet toe, als er maar over gepraat wordt.De auteur fileert hier de mechanismen achter deze aandachtseconomie. Op karakteristieke wijze legt hij de ware aard van de moderne nieuwsvoorziening bloot. Hoe ze in de ban is geraakt van doelgroepdenkers en marketeers. Hoe ze dwingt tot instant-opinies en visieloze politiek. En bovenal: hoe ze burgers ontmoedigt om nog na te denken
perswetenschappen --- Journalism --- Sociology of culture --- #KVHA:Mediakritiek --- Het bereik, de theorie, het belang van de pers. Betrekking tot andere beroepen --- Nieuwsgaring --- Nieuwsberichtgeving --- Commercialisering --- nieuws --- nieuws. --- Mediakritiek --- Journalistiek en commercialisering --- Nieuwsberichtgeving ; Nederland --- Nieuws. --- Journalistiek --- Media --- Nieuws --- Filosofie --- Wereldbeeld --- #KVHA:Media --- #KVHA:Journalistiek --- 070.1 --- Reizen --- Ziekte --- Vliegen (werkwoord) --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Michel Onfray, zelf leraar filosofie op een middelbare school, bespreekt eigentijdse vraagstukken als: Doe je wat de directeur zegt, ook als hij onzin uitkraamt? Mag je pornosites bekijken op school? Wat zeg je als je 'no future' in je tafel krast? Onfray verandert de verplichte leerstof in een reeks tegendraadse lessen in de geest van Socrates. Hij behandelt onderwerpen die aansluiten bij jongeren zoals masturbatie, bavianen, hasjiesjrokers, kannibalisme, politieagenten, bejaarde nazi's. Op een luchtige, ironische toon legt hij klassieke filosofische onderwerpen zoals natuur, kunst, techniek, vrijheid, recht, geschiedenis, bewustzijn, rede en waarheid uit. Het handboek kan gebruikt worden in de derde graad van het secundair onderwijs met het doel jongeren op een kritische wijze te leren nadenken over levensvragen.
filosofie --- kritisch denken --- didactiek --- Philosophy --- Filosofie --- 130.2 --- 130.2 Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie --- Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie --- Sociologie --- Cultuurstudies --- Ethiek --- 110 --- Didactics of philosophy --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- Cultuurstudie --- Oudheid --- China --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Psychologie --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Man --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Cultuur --- Tekenkunst --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw --- filosofie voor kinderen --- wijsbegeerte overige werken --- philosophie autres ouvrages
Choose an application
In 'Opruimen, dat is de kunst!' liet Ursus Wehrli ons zien hoe we de slordige wereld die ons omringt onalledaags opgeruimd kan worden.In deel twee, Kunst aan de kant!, laat hij zijn drang tot ordenen los op meesterwerken uit de schilderkunst. Van Bruegel tot Van Gogh en van Klee tot Picasso, Wehrli weet van ieder kunstwerk een ordentelijke nieuwe versie te maken. (bron: flaptekst)
Didactics of the arts --- kunst --- anno 2000-2099 --- Wehrli, Ursus --- Opruimen --- Seriëren --- Beeldopvoeding --- Schilderkunst --- Kunst --- Grafische vormgeving --- Kunstzinnige vorming --- Creativiteit --- Kunstenaars --- Prentenboeken --- 731 --- Schilderen --- 477.6 --- Beeldopvoeding (Plastische opvoeding) --- Kijken naar kunst --- Kunstzinnige vorming(Beeldende vorming, esthetische opvoeding) --- Algemene geschiedenis der schilder- en tekenkunst --- Tekenen / Beeldopvoeding --- Beeldeducatie --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Tekenkunst --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Kunstenaar --- Musiceren --- Cultuureducatie --- Verbeelding
Choose an application
Zoals elk jaar klimt alles en iedereen de heuvel op. Olifant heeft een vraag, een moeilijke vraag. Alles en iedereen zoekt een antwoord op de vraag van olifant.
Dutch literature --- verliefdheid (themawoord fictie) --- liefde (themawoord fictie) --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- kleuteronderwijs vijfjarigen (doelgroep) --- prentenboeken (genre) --- Dieren --- Liefde --- Filosofie --- Vragen stellen --- Verliefd zijn --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Boekillustratie --- Vermeire, Kaatje --- prentenboeken --- liefde --- Prentenboek 5+ --- Jeugdboeken --- Fiction --- Prentenboeken --- dieren --- olifanten --- verliefdheid --- Dier --- Verliefdheid --- Oudheid --- China --- Beeldhouwkunst --- Geluid --- Naamgeving --- Vervoer --- Sociologie --- Verzorging --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Beroep --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Didactics of medicine --- Primary education --- Prentenboek
Choose an application
In Waarom leef ik? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren met ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is: Waarom leven wij? Hoe kun je gelukkig leven? Waarom is het leven hard? Waarom bestaat de mens? Word je later kampioen? Waarom gaan wij dood? (Bron: covertekst)
Didactics of philosophy --- Didactics of primary education --- toegepaste filosofie --- filosoferen met kinderen --- Filosofie --- C3 --- dagelijks leven --- filosofie --- jeugdliteratuur --- kinderen --- 476.8 --- 478.9 --- Dood(Kinderen en dood) --- Filosoferen met kinderen --- Geluk --- Zingeving --- 478 --- Ambitie --- Bestaan --- Dood --- Filosoferen-kinderen --- Ongeluk --- ambitie --- bestaan --- dood --- geluk --- leven --- ongeluk --- zingeving --- 478.6 --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- Kunst en cultuur --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Vormingsgebieden --- 060352.jpg --- PXL-Education 2020 --- Filosofie ; kinderen --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Voor kinderen die een heleboel belangrijke vragen in hun hoofd hebben over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en een dialoog willen aangaan. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! Ben je jaloers op je broers en zussen? Vind je het eng om in je eentje te spreken voor de hele klas? Hoe weet je dat je ouders van je houden? Wat is het beste : alleen of met vrienden? Waarom maak je ruzie met de mensen van wie je houdt? Is het leuk om verliefd te zijn?
Didactics of philosophy --- Didactics of primary education --- toegepaste filosofie --- filosoferen met kinderen --- Filosoferen met kinderen --- Filosofie --- Emoties --- lager onderwijs --- didactiek van de filosofie --- Filosofie ; kinderen --- Gevoelens --- C3 --- emoties (x) --- filosofie --- jeugdliteratuur --- kinderen --- sociaal-emotionele opvoeding --- 476.8 --- 478.9 --- Emoties(Gevoelens) --- Jaloers zijn --- Liefde --- Ruzie --- Verlegenheid --- Vriendschap --- 478 --- Emoties (Gevoelens) --- Filosoferen-kinderen --- Jaloersheid --- Jaloezie --- Verliefdheid --- gevoelens --- jaloezie --- liefde --- ruzie --- verlegenheid --- vriendschap --- 052323.jpg --- Kunst en cultuur --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Vormingsgebieden --- (zie ook: Conflicten) --- Affective and dynamic functions --- Orthopedagogics --- Emotie --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Voor kinderen die een heleboel belangrijke vragen in hun hoofd hebben. Over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en discussiëren. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! In Wie ben ik? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren met ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is. Ben je een dier? Vind je het leuk om groot te worden? Ben jij hetzelfde als andere mensen? Wat ben jij je ouders schuldig? Kijk je graag in de spiegel? Kies jij wie je bent?
Philosophy --- toegepaste filosofie --- filosoferen met kinderen --- Filosofie --- Zelfbeeld --- Filosoferen met kinderen --- Lager onderwijs --- C3 --- filosofie --- jeugdliteratuur --- kinderen --- zelfkennis (x) --- zelfkennis --- 476.8 --- 110 --- 478.9 --- Anders zijn --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Opgroeien --- Relatie ouders-kinderen (Ouderschap, Ouder-kindrelatie, Ouderverenigingen) --- basisonderwijs --- zingeving --- 478 --- Filosoferen-kinderen --- Groei --- Groeien --- Identiteit --- Identiteitsontwikkeling --- Ik en de anderen --- Kiezen --- Leeftijd --- Ouders --- Relatie ouder - kind --- Uiterlijk --- Zingeving --- Geloven-Denken --- Wijsbegeerte --- 478.6 --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- Kunst en cultuur --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Vormingsgebieden --- (zie ook: Anders zijn) --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; kinderen --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- Orthopedagogics --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. (Bron: covertekst) Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. Elk thema wordt afgesloten met een aantal creatieve verwerkingsopdrachten waar je als leraar een keuze uit kan maken, afhankelijk van de leeftijd en de interesse van jouw klasgroep.De lessen kunnen gebruikt worden voor een zeer ruime doelgroep. Zowel kinderen uit het 5de en 6de leerjaar, als jonge adolescenten uit de 3de graad van het secundair onderwijs zijn bezig met dezelfde vragen. De antwoorden die zij formuleren, de manier waarop zij hierover nadenken, zal natuurlijk sterk bepaald worden door hun leeftijd en levenservaring. Als leraar bepaal je dan ook zelf hoe ver je een bepaald thema uitwerkt, welke opdrachten jouw groep aankan.
filosofie --- Didactics of secundary education --- filosoferen met kinderen --- Didactics of primary education --- Didactics of philosophy --- didactiek --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; secundair onderwijs --- 150 --- 471.48 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Lager onderwijs --- Tellegen, Toon --- basisonderwijs --- godsdienst --- secundair onderwijs --- 476.1 --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Dom --- Dood --- Emoties --- Geest --- Geluk --- God --- Goed en kwaad --- Leiderschap --- Lichaam --- Lijden --- Man --- Ontdekkingen --- Onzichtbaarheid --- Oorlog --- Reden --- Secundair onderwijs --- Taal --- Twijfelen --- Uitvindingen --- Vrouw --- Waarheid --- Zelfkennis --- 110 --- filosoferen : jongeren (ler) --- 101 --- Didactiek --- Filosofie --- Kinderen --- Methodiek --- Filosoferen met jongeren --- 073408.jpg --- Filosofie ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- Geschiedenis van de wijsbegeerte --- Morele en religieuze opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Wereldoriëntatie; algemeen --- toegepaste filosofie --- Provincie West-Vlaanderen --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
Filosofie voor kids is een eerste kennismaking met filosofie. Voor kinderen die een heleboel belanrijke vragen in hun hoofd hebben. Over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en discussiëren. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! In Samenleven, hoe doe je dat? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren lmet ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is.
Philosophy --- toegepaste filosofie --- filosoferen met kinderen --- Filosofie --- Samenleving --- Filosoferen met kinderen --- Sociale vaardigheden --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- PXL-Education 2020 --- filosofie --- zingeving --- kinderen --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; kinderen --- C3 --- jeugdliteratuur --- maatschappij --- 476.8 --- 110 --- 478.9 --- Arbeid --- Eenzaamheid --- Omgaan met verschillen --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- Ruzie --- Verdraagzaamheid (Tolerantie) --- Vrije meningsuiting --- basisonderwijs --- 478 --- Filosoferen-kinderen --- Gelijkheid --- Gezag --- Ik en de anderen --- Regels --- Respect --- Samenleven --- Waarden --- Waardevorming --- Werken --- Zingeving --- 101 --- Denken --- Kinderen --- 478.6 --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- 071666.jpg --- Kunst en cultuur --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Vormingsgebieden --- (zie ook: Anders zijn) --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|